Serija kreativnih radionica pod nazivom “Istraživači Arke” organizovana je u Arka – Art & Education Center tokom oktobra i novembra 2024. godine, s ciljem da djeca od 6 do 10 godina kroz zabavne i edukativne aktivnosti istraže umjetnost i kulturu starih civilizacija koje su direktno utjecale prvenstveno na razvoj evropske, pa i svjetske kulturne baštine. Radionice su bile usmjerene na interaktivno učenje, analizu odnosa događaja i geografskih uslova, razvoj analitičkog mišljenja, kreativnost i razvoj umjetničkih vještina. Tematske cjeline činile su antičke civilizacije Egipta, Grčke i Rima, i na koji način se to reflektuje na nastanak Srednjovjekovne Bosne.
Cilj radionica bio je omogućiti djeci da kroz kreativne aktivnosti istraže bogatstvo i raznolikost umjetnosti kroz vrijeme sa posebnim osvrtom na razvoj pisma – od hijeroglifa do Bosnačice; te razvojem arhitekture kroz kreiranje maketa inspirisane građevinama koje su označile ove civilizacije. Djeca ove dobi još uvijek nemaju Historiju kao predmet u svom formalnom obrazovanju, te je jedan od ciljeva bio da se kroz ove radionice upoznaju i pripreme za ovaj predmet, tako što će im se na kreativan način razviti istraživački duh te približiti različiti aspekti ovog predmeta.
Svaka radionica bila je usmjerena na jedno specifično kulturno naslijeđe:
- Drevni Egipat – djeca su istraživala faraonske motive i hijeroglife – likovno pismo, pravili piramide i sfinge,
- Stara Grčka – nastavili su promatrati prelaz moći sa Egipatskog carstva u antičku Grčku, pratiti razvoj pisma od varijacija likovnih pisama nastalih pod uticajem hijeroglifa, poput feničanskog, do nastanka grčkog alfabeta; radili su maketu Partenona kao građevine koja je označila i imala vjekovni uticaj na Evropu, a poslije i na Ameriku.
- Antički Rim – Uz pomoć likova Asterixa i Obelixa, nastavili su promatrati dalje širenje helenističke kulture na teritorij Evrope, pratiti kretanja naroda poput Kelta (sa naša dva predstavnika Gala) i Vizigota, razvoj latiničnog pisma, te širenje istog kroz razvoj puteva i pošte. Za maketu radili su Koloseum koji i sada po svojoj veličini i broju posjetitelja koje je mogao primiti nadilazi mnoge stadione na svijetu.
- Srednjovjekovna Bosna – uz gostujuće predavanje renomiranog bosanskog umjetnika Adisa Elias Fejzića, djeca su se upoznala sa srednjovjekovnim fenomenom stećaka, promatrali razne uticaje kroz motive koji se javljaju na istima, te upoređivali sa sličnim spomenicima iz drugih evropskih kultura. Poseban osvrt je bio na razvoj Bosančice te su djeca imala priliku da upoznaju ovaj oblik ćirilice.
Radionice su trajale 2,5 sata, a vodili su ih stručnjaci iz područja likovnih umjetnosti, uključujući akademskog slikara i profesora likovne kulture, Muhameda Kafedžića – Muha, te gostujućeg predavača, akademskog kipara i doktora nauka Adisa Elias Fejzića, koji je za svoj doktorat upravo obrađivao kulturno naslijeđe stećka na Queensland College of Art, Griffith University, Brisbane, QLD, Australia.
Radionice su se održavale tokom četiri vikenda, u dva termina, sa limitiranim brojem mjesta (maksimalno 12). U radionicama je učestvovalo 19 djece, sa prosječnim grupama od 4 do 9 po terminu. Učesnici radionice, ili su već pokazivala interesovanje za historiju ili za kreativne radionice, te su zbog svojih interesovanja aktivno sudjelovala u svim kreativnim procesima. U okviru predavanja djeca su popravila koncentraciju slušanja, te su osnažena da budu samostalniji i samopouzdaniji u procesu izražavanja svog mišljenja, a u praktičnom djelu imala su priliku da stvore vlastite makete, koje su im omogućile da se kreativno izraze, istraže različite tehnike i saznaju više o umjetničkoj baštini koju su istraživali.
Na kraju svakog ciklusa radionica, djeca su imala priliku da izlože svoje radove i ponesu ih kući kao uspomenu na ovo edukativno iskustvo. Kroz sve radionice, djeca su razvijala svoje umjetničke sposobnosti, usvojila nova znanja o istoriji i kulturi, te im je pružena prilika da se zabavljaju i istražuju kroz kreativnost.
Roditelji su izrazili zadovoljstvo organizacijom radionica i stečenim iskustvom njihove djece. Očekivanja roditelja su bila da se djeca prvenstveno zabave, a onda nauče nešto novo ili da prošire već postojeća znanja. Ovakve aktivnosti označili su kao veoma važne ili važne za njihovo dijete.
Serija radionica „Istraživači Arke“ uspješno je ispunila svoje ciljeve, omogućivši djeci da kroz kreativne aktivnosti istraže bogatstvo i značaj umjetnosti i kulture starih civilizacija Evrope te posmatraju položaj i razvoj Bosne i Hercegovine unutar historije evropskog kontinenta. Kroz ove radionice, djeca su razvila analitičko i kreativno mišljenje, a istovremeno stekla nova znanja o historiji, kulturi i umjetnosti helenističkog naslijeđa. Organizacija radionica bila je izuzetno dobro prihvaćena od strane roditelja, a zadovoljstvo djece, koja su aktivno učestvovala i pokazala veliki interes, potvrđuje uspjeh ovog edukativnog programa. Ovakve aktivnosti zasigurno imaju značajnu vrijednost u obrazovanju i kulturnom uzdizanju mladih generacija, te kao finalni zaključak naglasili bismo da ćemo raditi na razvijanju ovih radionica u budućnosti, proširujući tematske okvire i uključujući nove civilizacije i kulturne fenomene.